Seni Silat Belebat Lian (Silat Belian)
SOROTAN RINGKAS MENGIKUT RIWAYAT LISAN GENERASI MENGENAI ASAL USUL SENI SILAT MELAYU BELEBAT LIAN (BELIAN)
Alhamdulillahi rabbil aalamin. Wassolaatu wassalam ala sayyidina Muhammadin Waala aalihi wasohbihi ajmain. Amin.
Assalamuakum
wrt. Selamat sejahtera semua pembaca laman. Terutama kapada pencinta
seni beladiri Melayu aliran Lian Yunan dan Belebat Jemaja kepulauan
Riau-Bentan dan lain-lain pengamal persilatan rumpun Melayu Nusantara
yang saya hormati dan kasihi semua. Biar serumpun tak serupa tapi kita
tetap bersaudara untuk kebaikan bersama. Insaallah.
Riwayat
ini bermula pada tahun-tahun di penghujung abad ke 19 (1890-an)
bilamana saorang perantau - peniaga dari Perapat Sumatera telah singgah
bermastautin di Kepulauan Melayu Riau - Bentan (Penduduk asalnya rumpun
Melayu) namanya TOK MAT digelar orang. kemudiannya dikenali sebagai TOK MAT TOK PERPAT PANGLIMA HITAM.
Tetapi ada pula yang beriwayat bahawa beliau ini ialah PAK KATUL yang
digelar PAK HITAM atau Panglima Hitam atau dipanggil juga PAK HITAM
DIRAJA seorang pendekar ahli pertapa di Gunong Daik. Dari
alirannyalah konon lahirnya pula nama Silat Kwitang di Betawi dan di
lain tempat... Semasa TOK MAT TOK PERPAT menetap di Kepuluan Riau atau
Jemaja - Bentan itu beliau telah mempelajari sejenis silat tempatan yang
diberi nama SILAT BELEBAT JEMAJA - BENTAN. Mengikut sesetengah pendapat
seni silat itu adalah sejenis silat asli Melayu pembawaan Laksamana
Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya semasa kecil tinggal di Bentan yang
telah belajar terlebih dahulu sebelum menyambung pelajaran silat dan
kebatinannya dengan pertapa Sang Adi Putera di Bukit Pancalusa (Di
Gunung Daik atau banjaran Gunung Ledang?) dan kemudiannya semasa di
Jawa, mereka belajar pula dengan Pendita Sang Persanta Nala di Gunung
Wirana Pura (Ampeldenta / Surabaya). Erti Belebat
dari sudut persilatan ini ialah langkahan-langkahan jurus tertentu
bersama pergerakan anggota tubuh berserta kaki dan tangan pada
permainan seni pencak serangan dan mempertahankan diri (beladiri).
Semasa itu
(1890an) juga datang pula saorang pendekar juga pedagang dan pendakwah
dari Yunan (Cina Islam) yang dikenali namanya sebagai Syeikh Abdul
Rahman Al Yunani (Ada kata namanya juga Ali Hassan). Adakah Syeikh Abdul
Rahman seorang Cina Islam Yunan atau sebenarnya seorang pendakwah dan
pedagang keturunan Arab asalnya ataupun ia seorang Melayu Nusantara yang
pernah menuntut di Yunan? kerana Yunan adalah negara Islam di benua
Cina yang paling Awal dalam sejarah - Hal ini perlu suatu kajian cermat
bagi kebenaran sejarah. Syeikh Abdul Rahman Al-Yunani telah terjebak
dalam beberapa pergaduhan jalanan ketika di Pulau Jemaja namun dengan
mudah saja beliau dapat menewaskan semua lawannya daripada jenis kuntau
Cina. Kehebatan beliau diuji pula oleh beberapa pendekar tempatan.
Mereka termasuklah TOK MAT TOK PERPAT PANGLIMA HITAM. Tidak semua silat aliran tempatan tewas ditangan Syeikh Abdul Rahman.
Tetapi Tok Mat Tok Perpat telah memohon belajar juga dengan Syeikh
Abdul Rahman kerana ia mendapati silat pembawaan Syeikh itu amat baik
dan jika dipadukan dengan silat Belebat Jemajanya akan bertambah bagus
lagi. Lantaran itu setelah tamat belajar TOK PERPAT PANGLIMA HITAM telah
mengadunkan SENI SILAT BELEBAT JEMAJA - BENTAN itu dengan SENI LIAN
YUNAN daripada Syeikh Abd Rahman Al Yunani. Kemudian Tok Mat Tok Perpat
Panglima Hitam berpindah bermastautin di Pulau Bukum di selatan
Singapura setelah beberapa lama di Pulau Jemaja. Generasi yang
mempelajari silat Tok Perpat Panglima Hitam menamakan silatnya Silat
Belebat Lian. Ertian Lian
pada pembelajaran silat ini ialah liang liuk (Gayangan) gerakan halus
pendekar yang berteras (bertapak) dan berseni hayyun (gerakan seni
tangkas-gayong) berkelok ke kiri ke kanan ke hadapan dan ke
belakang dengan pantas dalam maksud serangan dan belaan seni
mempertahankan diri (Gerakan Seni Bunga Yunan).
Semasa
di Pulau Bukum Tok Perpat Panglima Hitam didatangi dua orang muda yang
ingin belajar kepada beliau (tidak diketahui penulis nama keduanya) iaitu
seorang yang mempunyai talian darah dengan Kesultanan Singapura
(Temasik) iaitu YM. TENGKU JAAFAR dan seorang lagi ahli pelaut -
seorang perantau dari negeri Terengganu Pantai Timur Malaysia sekarang
dipanggil namanya PAK UDA JEN.
Kononnya
Tok Perpat mempunyai seorang anak perempuan yang handal bersilat kerana
asuhan ayahandanya Tok Perpat Panglima Hitam. Dalam suatu ujian
kepantasan, kononnya Tengku Jaafar tewas di tangan puteri ini
menyebabkan beliau malu dan berundur diri merantau ke Semenanjung untuk
menambah ilmunya. Kemudiannya beliau menetap di Dungun Terengganu
kemungkinan atas nasihat sahabatnya Pak Uda Jen. Sebenarnya Tengku
Jaafar belum tamat belajar dengan gurunya Tok Perpat semasa sayembara
itu berlaku. Sebab itu ia tewas dengan puteri serikandi gurunya itu.
Silibus Silat Belebat Lian Tok
Perpat Panglima Hitam mempuyai 12 jurus utama. Ada juga orang yang
menyebutnya Gayang Lian Lima, Buah Pukul Mersing, Lian Yunan, Buah Pukul
Dungun, Gayong Belebat, Silat Belebat, Buah Buku Belebat, Silat Lian,
Gayong Tumbuk, Buah Ku Jaafar Dungun, Silat Buah Ayah Da Manir dan ada
yang dah berubah dengan nama lain sama sekali misalnya nama Seni Silat
Warisan (Dungun), Silat Tok Perpat Panglima Hitam (Dungun) yang tidak
disebut langsung nama Lian itu. Ada juga Silat Lian Belebat ini telah
digabungkan silibusnya dalam satu perguruan silat yang memakai nama yang
lain saperti mana perguruan Seni Silat Melayu Asli Sejati (Gerak
Sejati) yang banyak mempunyai cabangan Silat Melayu Asli tergabung di
dalam pembelajaran silat perguruannya. Maaf penulis tidak sebut semua
nama perguruan silat lain yang berketurunan silat Lian Yunan yang ada
di Malaysia ini atau silat rumpun Melayu Nusantara sebab perkara
tersebut di luar pengetahuan penulis.
BIDANG PELAJARAN SILAT BELEBAT LIAN (RINGKAS).
Peringkat Asas (pertama) :
Melatihkan
kemantapan kedudukan dan berbelebat iaitu di sebut belebat tinggi dan
belebat rendah. Bermula dengan bergilir gilir (kiri dan kanan)melakukan
pancungan tangan kebawah, tubuh badan pesilat berkedudukan menyendeng
kiri dan kanan lalu melakukan tusukan tangan berpepisau kehadapan
bertubi tubian, terus mara sepanjang gelanggang dan gerakan undur
berkelek (sendeng) kiri dan kanan dengan sisipan tangan kiri dan kanan
hingga kembali ke tempat bermula.
Peringkat kedua:
Asas serangan tangan: Pesilat
dilatih dengan tumbukan padu seturut dan tumbukan sumbang seturut
(songsang), Tumbukan biring, Tumbukan empat pedahat dan permainan siku.
Peringkat ketiga :
1. Asas serangan kaki: Pesilat diajar tendangan.
Ada dua tendangan utama iaitu tendangan lurus dan tendangan sisi
(jembret) dalam istilah pantai Timur Semenanjung disebut `tendang kuda
sisi` dan pergerakan lutut.
11. Asas belaan (tangan, siku, lutut dan kaki).
Peringkat keempat:
1. Menerima buah asas resmi 13 biji (tanpa senjata). Melibatkan semua kemahiran 1,2 dan 3 di atas.
2. Pesilat
diajar gerak pukul belebat (beregu) maksud latihan `sparing`
pukulan Belebat Lian ini di Pantai Timur Semenanjung disebut dengan
istilah `Masuk Pukul` iaitu gerakan saling mendada dalam jarak selengan antara satu sama lain.
Bergerak ke hadapan (penyerang) atau kebelakang (yang diserang) dengan
pukulan bertubi-tubi dengan dua tangan, dua siku, dua lutut, dua kaki
dan begitu juga buangan, tepisan pun cepat bertubi-tubi juga `siapa
cepat dia dapat`. Pada peringkat ini juga pesilat juga berlatih membuat
tangkisan, tepisan, elakan, kuncian (cekak) dan juga jatuhan. Aplikasi
buah pukulan asas yang 13 dan juga menggalakkan kreativiti sendiri
ketangkasan diri. Melalui latihan-latihan yang lasak dan berat (Bengkak
bengkil tubuh dengan cakap rinkasnya) inilah sebabnya terkadang pelajar
Silat Belebat Lian hanya belajar sekerat jalan saja. Jika pelajar mahir
`banyak perkara` di peringkat ini dia akan mula menyedari nilai
persilatannya akan bidalan kata berikut:
Molek liannya- pada kemas kedudukan
Molek belebatnya- pada kaedah buangan
Molek cekak (kunci)nya- pada buah pukulan
Molek bunga (gayang)nya -pada surupan
Peringkat Kelima:
Diajar gerakan lima jenis Bunga Lian Belebat disebut juga Pecah Tapak Empat Belebat Lian untuk aplikasi pelajaran berikut:
Lian bunga Satu:
1. Untuk pukulan (gelut) tangan kosong aplikasi buah pukulan asas 13.
11. Memberi buah asas kuncian 19 biji.
111. Permainan buah lapisan dua.
Bunga Lian Dua:
Untuk senjata keris dan senjata-senjata pendek.
Bunga Lian Tiga:
Untuk senjata tekpi (Trisula).
Bunga Lian Empat:
Untuk senjata tongkat-tombak-lembing.
Bunga Lian Lima:
Untuk senjata keris panjang dan pedang.
Peringkat Keenam:
Rahsia serangan dan rahsia belaan.
Peringkat ke Tujuh:
Kerohanian dan Pengiktirafan sebagai Guru.
Apabila
Pak Uda Jen tamat belajar di Pulau Bukum dengan gurunya Tok Mat Tok
Perpat Panglima Hitam beliau ingin pulang ke Terengganu. Gurunya
berpesan jika bertemu dengan Tg. Jaafar hendaklah menyuruhnya datang
semula ke Pulau Bukum untuk menamatkan pelajaran Belebat Lian dan untuk
menerima mandat sebagai pewaris yang akan menurunkan ilmu persilatan itu
kepada generasi berikut sebagaimana mandat yang diterima Pak Uda Jen.
Pak Uda Jen telah bertemu semula dengan Tg. Jaafar di Dungun yang ketika
itu telah mashor kepakarannya sebagai penangkap buaya ganas (sumber lisan dari arwah Ayah Da Haji Jusoh iaitu murid Tg. Jaafar).
Mematuhi
pesanan gurunya Tok Perpat Panglima Hitam yang disampaikan oleh sahabat
seperguruannya yang lalu (Pak Uda Jen) Tg. Jaafar kembali semula ke
Pulau Bukum belajar dengan Tok Perpat Panglima Hitam hingga di
khatamkan. Selepas tamat belajar di Pulau Bukum Tengku Jaafar pulang
semula ke Dungun dan mengajar ilmu persilatan Belebat Lian. Ketika ini
penduduk Pantai Timur negeri-negeri Semenanjung Tanah Melayu (dari
pantai timur Johor hingga Pahang, Terengganu dan Kelantan) sedang
dilanda kegundahan kerana aktiviti perlanunan yang aktif sebab zaman
kemelesetan ekonomi selepas perang dunia pertama. Kumpulan perompak laut (lanun) yang paling ganas dan ditakuti ialah kumpulan Pendekar Helang Merah. Pendekar
Helang Merah memang hebat ilmu persilatannya. Ia boleh melompat terbang
dari kepala jong (kapal)nya yang berlabuh hingga ke gigian pantai. (Sumber lisan dari Pendekar Pak Khalid - Silat Cekak Pongok @ Punggok Dungun).
Pendekar Helang Merah sebenarnya orang Kelantan tapi berguru di selatan
Johor. Mungkinkah gurunya juga Tok Perpat Panglima Hitam? Sebab
mengikut cerita lisan apabila Lanun Helang Merah tamat belajar dengan
gurunya dia memberitahu kepada gurunya ia mahu kerja `Melanun` (menjadi
perompak laut). Zaman dulu sesetengah tempat di Nusantara dakwah dalam
syariat agama islam belum meluas jadi perbuatan melanun atau merompak
itu semacam suatu pekerjaan khas atau sambilan oleh orang handal dan
berani (yang mana dosa pahala tidak diambil berat) di sesuatu tempat dan
juga ia bermusim mengikut banyaknya kegiatan perniagaan melalui pesisir
laut. Apabila Helang Merah memberitahu gurunya ia mahu melanun saja
kerjanya dan nasihat gurunya yang mengata `jangan` dia (Helang
Merah) tidak ikut. Gurunya yang kasihkan murid itu berpesan` Jika engkau
mahu melanun juga jangan lah engkau menjejak kakimu (merompak) di tanah
Dungun `nanti engkau terkena bahaya`. Takwilan daripada larangan ini
semacam ada satu firasat gurunya yang ia akan tewas di Dungun atau
kalaulah guru Helang Merah ini memang Tok Mat Tok Perpat Panglima Hitam
juga tentulah beliau tahu ilmu pendekar yang ada di Dungun itu
(muridnya juga) lebih tinggi dan lebih banyak diberi rahsia ilmu
persilatannya daripada Helang Merah yang berniat jahat bila menguasai
ilmu persilatan. Wallahu`alam.
Anggota Perompak Lanun Helang Merah mengikut cerita lisan daripada salah seorang penduduk lama Dungun sekarang (Pak Manan - pakar rawatan urut dan patah di Belakang Hospital Dungun sekarang)
terdiri dari sembilan orang pendekar. Mengikut kata Pak Manan dan
juga Pendekar Silat Seni Cekak Melayu Asli (Pak Khalid) Dungun kesemua
mereka memakai nama samaran belaka iaitu: Helang Merah, Tagar Maut,
Kerisik, Demam Tak Kebah, Tunggul buloh, Sabut Kering, Urat Dawai,
Guruh, Buloh Sumpit (nama samaran terakhir yang tiga itu tidak pasti
benar oleh kedua orang sumber kerana mereka sudah `ingat tak ingat`
kerana peristiwa berlaku zaman tahun 1920an.
Pada
suatu masa tahun 1920an penduduk Dungun (Trg) gempar mengatakan
kedatangan sebuah jong lanun Helang Merah di perairan Dungun. Mengikut
cerita lisan, pendekar pendekar Dungun di bawah pimpinan Tengku Jaafar
murid Tok Mat Tok Perpat Panglima Hitamlah yang bertindak sukarela untuk
memberkas kumpulan lanun ini. Tengku Jaafar melantik lapan orang
pendekar pilihannya untuk menentang lapan orang anggota lanun Helang
Merah (Sama ada Pak Uda Jen sahabatnya juga berserta tidak dapat di
pastikan). Manakala beliau sendiri akan menentang satu sama satu dengan
Helang Merah. Pada suatu malam apabila Jong Helang Merah berlabuh di
pantai Dungun dengan tujuan merompak, Tengku Jaafar dan orangnya
menunggu di pantai dengan membuat unggun api dan berlagak seperti orang
kampung memanggang ikan yang ditangkap. Tujuannya ialah untuk menarik
perhatian perompak laut tersebut untuk ditangkap. Tengku Jaafar memberi
tugas satu lawan satu. Apabila Helang Merah melihat unggun api `orang
kampong itu` ia memerintahkan orang-orangnya datang menyerbu terlebih
dahulu manakala beliau masih di kapal. Berlaku perkelahian sengit antara
lapan orang pendekar pimpinan Tengku Jaafar dengan lapan orang pendekar
pengikut Helang Merah. Dengan menggunakan kaedah persilatan Belebat
Lian kelapan orang perompak itu dapat ditewaskan dan diberkas oleh
orang-orang Tengku Jaafar.
Setelah berjaya
Tengku Jaafar telah mencabar Helang Merah turun dari kapalnya untuk
berlawan satu lawan satu dengan beliau. Cabar mencabar berlaku. Untuk
memancing Helang Merah turun dari kapal lanunnya Tengku Jaafar telah
membaling kerisnya ke arah Helang Merah yang sedang berdiri di haluan
kapalnya (ertinya Tengku Jaafar tidak bersenjata sekarang) lalu Helang
Merah melompat terbang menyambar keris yang dibaling ke arahnya dan
beliau mendarat dengan baik di gigi air separas betis di mana Tengku
Jaafar berdiri lalu berlakulah pergelutan silat antara kedua mereka
dengan begitu sengit sekali. Akhir sekali tewaslah Helang Merah dengan
kuncian kemas dari Tengku Jaafar. Helang merah dan gerombolannya dibawa
ke balai polis Dungun untuk menghadapi pengadilan kerana jenayah melanun mereka. Dari tarikh peristiwa itu terkenallah silat aliran
Tengku Jaafar dengan nama Buah Ku Jaafar atau Buah Dungun. Tetapi yang asalnya ialah Seni Silat Belebat Lian atau Belian Tok Perpat Panglima Hitam.
Kemasyhuran
nama Tengku Jaafar atas peristiwa menewaskan Perompak Lanun Helang
Merah yang ditakuti penduduk sepanjang pesisir pantai Timur Semenanjung
itu cepat merebak maka ramailah para pencari ilmu persilatan yang
berkesan dalam pergelutan sebenar menjadi murid Tengku Jaafar. Antara
yang tersohor antara mereka ialah Awang Hakim Mersing dan Ayah Da Haji
Jusoh, Bukit Gemuruh, Kuala Berang, Terengganu. (nama panggilan lain: Ayah Da Paloh dan Ayah
Da Manir). Awang Hakim Mersing itu mungkin orang yang sama dengan
Pendekar Awang Daik atau pun bukan, telah membuka aliran Tengku Jaafar
di Mersing dan mungkin dengan nama `Buah Pukul Mersing` yang masyhur itu
atau pun dengan nama silat lian yang lain. Walau bagaimana pun Awang
Hakim itu mungkin juga seorang Terengganu dan`Bukannya Awang
Daik` sebenar yang masyhor dalam persilatan Lian Mersing. Kerana
sebahagian besar penduduk Mersing itu zaman dulu ialah para perantau
dari gulongan nelayan Terengganu juga. Jika Tuan guru Awang Daik bukan
murid kepada Tengku Jaafar bermakna keturunan silat Lian beliau yang
bersasilah daripada Syeikh Abd Rahman al Yunani adalah dari pendekar
lain yang juga menjadi murid kepada Syeikh Abdul Rahman Al-Yunani.
Tetapi silat Lian beliau bukanlah Silat Belabat Lian aliran Tok Perpat
Panglima Hitam. Hal ini mungkin lebih jelas penghuraiannya oleh para
pencinta Silat aliran Lian Yunan dari jalur salasilah persilatan beliau
sendiri.
Di
Terengganu silat aliran Belebat Lian telah merebak dari dua pendekar
utama Murid Tok Perpat iaitu Pak Uda Jen dan Tengku Jaafar. Murid Tengku
Jaafar yang tersohor mainan Belebat Lian ialah Pendekar Che Muda bin
Haji Jusoh (Ayahda Hj. Jusoh) yang ada talian darahnya dengan Syeikh
Abdul Malik bin Abdullah (Tok Pulau Manis pengarang kitab Hikam
Melayu) yang susur galur keturunannya hingga kapada Sayyed Hussein
jamadil Kubra Moyang muyut kapada para Wali Sembilan Indonesia. Kuburan
beliau sekarang berada berjiran dengan makam keramat Tok Pulau Manis,
Terengganu. Silat Belebat Lian aliran beliau sekarang sedang dipelihara
dan dikembangkan oleh Seni Silat Gerak Sejati Haji Wan
Ismail yang juga ada talian keturunan dengan Sayyed Hussein Jamadil Kubra melalui jalur keturunan Syeikh Abdul Malik
Abdillah (Tokku Pulau Manis) dan
juga mendapat mandat dari arwah Pendekar Arifinbillah Ayah Da Hj Jusoh iaitu murid kepada pendekar Tok Wali Hassan Cik Hir.
Wallahu`alm.
Tiada ulasan