Seni Silat Bunga Pencak Cekak Pongok
SOROTAN RINGKAS SILAT BUNGA CEKAK PONGOK
Silat
Bunga Seni Cekak Pongok adalah seni silat Melayu asli yang jarang
didedahkan permainannya kepada khalayak umum hingga kini. Ia masih
terpelihara sebagai suatu khazanah budaya bangsa yang amat bernilai
sekali. Siapakah pelupor atau pendekar cipta mulanya? Masih belum
benar-benar terjawab dengan tepatnya.
Bismillaahi
rahmaani rahiim. Alhamdulillahi rabbil `aalamin. Wassolaatu wassallam
`ala sayyidinaa Muhammadin wa`alaa aalihi wasohbihi ajma`in. Assalamu`alaikum dan selamat sejahtera semua.
Silat Bunga Seni Cekak Pongok adalah
salah satu aliran persilatan Melayu yang sejati asli. Silat pusaka
warisan Melayu ini sekarang hampir pupus ditelan zaman oleh kerana ianya
tidak dikembangkan atau sengaja dirahsiakan oleh para pewarisnya selama
ini sehingga ramai daripada peminat-peminat seni mempertahankan diri
Melayu asli sendiri tidak pernah mendengar nama Silat Bunga Seni Cekak
Pongok ini dewasa ini. Zaman
sekarang ini silat yang paling ramai ahlinya mungkin difikirkan oleh
khalayak umum sebagai silat yang terhebat tapi pada zaman tradisi aliran
jenis silat yang dirahsiakan daripada umum dan tidak ramai ahlinyalah
yang dianggap lebih hebat. Sebabnya
di zaman tradisi dahulu bukan senang mencari aliran silat
yang dimaksudkan demikian, terkadang seseorang pencari terpaksa merentas
lautan atau mendaki bukit bukau dan gunung ganang untuk mendapat
pimpinan dan tunjuk ajar seorang guru yang benar-benar hebat dan yang
berjaya mendapatnya hanyalah penuntut berhati cekal dan waja sahaja. Hari
ini bukan murid yang mencari guru tetapi pihak perguruanlah biasannya
yang berusaha mencari dan menambah keramaian ahli-ahlinya dengan
berbagai cara terutama apabila ilmu beladiri sudah menjadi semacam `alat
commercial` terutama di bandar bandar besar dalam negara malah merebak
ke seluruh dunia di samping bertujuan memperkenalkan dan menghidupkan
budaya bangsa atau kononnya sesetengah berkata untuk menjadi benteng
kedua pertahanan dan kedaulatan negara. Walau apa
sekali pun pandangan yang diberi apabila merujuk kepada maksud untuk
pengkayaan dan pengekalan khazanah ilmu persilatan Melayu asli dalam
masyarakat dan negara, pihak PSSGSM merasakan perlu mengenengahkannya
dalam laman ini sebagai suatu pengetahuan kepada masyarakat tentang
sejenis aliran persilatan Melayu Asli yang hampir pupus ini kerana ia
adalah juga suatu warisan pusaka budaya bangsa Melayu yang sungguh
bernilai yang tidak patut diabaikan.
Silat Bunga Seni Cekak Pongok bukanlah `Seni
Silat Cekak Malaysia` atau `Seni Silat Cekak Hanafi` yang umum telah
mengetahui pelopornya ialah Allahyarham Ustaz Hanafi Hj.Ahmad. Tetapi
Silat Bunga Seni Cekak Pongok aliran dalam Gerak Sejati ini tidak
diketahui siapakah pendekar pencipta mulanya. Pada suatu masa dahulu ia
popular di beberapa daerah dalam negeri Terngganu - Malaysia iaitu
daerah Dungun, daerah Marang dan daerah Kuala Terengganu. Kalau tidak
salah pendengaran penulis pernah guru tua Seni Silat Belebat Lian iaitu
Arwah Ayahda Hj. Jusoh Manir memberitahu bahawa Silat Pongok juga salah
satu aliran yang diajar oleh Arwah Tengku Jaafar Dungun selain dari
silat Belebat Lian. Wallahu`alam. Hingga kini kami tidak dapat
mengesan di mana ada lain perguruan yang mengajar aliran Silat Bunga
Seni Cekak Pongok ini yang mungkin juga masih ada di mana-mana tempat
lain di Malaysia atau Nusantara ini.
Silat Bunga Seni Cekak pongok
adalah salah satu seni gerak beladiri Melayu asli yang mempunyai
pergerakan jurus dan bunga tari yang bermaknawi (serang-bela)
sepertimana seni silat Melayu yang lain juga. Agak berbeza sedikit
dengan kebanyakan seni silat Melayu yang lain (jenis tari) kerana dalam
gerak tarinya berpaksikan gerak jurus yang bersilang pada empat pedahat
saperti tanda campur dalam ilmu matematik (+). Kerana dalam seni silat
tari Melayu yang lain biasanya tariannya bergerak dalam jurus empat
pedahat atau belengkuk pada bulatan empat penjuru gelanggang. Pergerakan
silat ini juga dalam kedudukan kaki yang senantiasa berkekuda [Rendah]
dengan gerakan bunga tarinya yang `Tidak kembang` iaitu `Bunga kuncup
dan bersilang `[kedudukan kedua sikunya pula selalu melindungi dua
rusuknya-`kepit rusuk`-`tidak buka`]. Hal tarian begini nampaknya kontra
dengan jenis-jenis silat bunga tari Melayu yang selalunya `Buka` atau
memberi ruang (umpanan) untuk musoh menyerang sapertimana Silat Seri
Rama, Silat Langkahan Laksamana, Silat Helang Melayang atau Silat Emas
Sepuloh atau pun juga Silat Habib Hamid yang popular dengan kaedah
bukanya dan lain-lain jenis Seni Silat Bunga Melayu. Fenomena yang
nyata teknik gerakan tari kedua tangannya selalu dalam gerakan
bersilang dan jari jemarinya selalu dalam keadaan terbuka (tidak
berkepalan penumbuk) keadaannya seperti selalu bersedia untuk membuat
tangkapan (cekak) dan terus membuat kuncian terhadap serangan-serangan
lawan. Walaubagaimana pun teknik yang popular dalam seni beladiri silat
ini ialah menggunakan kaedah `mengelak atau terus mara` bila diserang
sambil makan iaitu memukul dan menangkap mengunci anggota lawannya serta
membuat jatuhan terhadap lawan. Serangannya pula melalui beberapa
kaedah seperti pelbagai teknik tumbukan, paras, tikam, tetak dan pancung
berserta teknik tendangan kaki secara lurus, sendeng, layang dan tajian
belakang. Satu lagi falasafah tekniknya ia tidak akan membuat serangan
atau pukulan atau juga tidak membuat belaan selagi tidak pasti dalam
jangkaannya tepat sampai senjatanya atau pukulannya ke badan lawan.
Ada pendapat
mengatakan asal nama pongok itu sebenarnya ialah `pongoh` yakni
merbahaya dan bengkeng serta `berani bertarung`. Tetapi ada pendapat
yang agak lebih lembut iaitu yang mengatakan `silat pongok` itu adalah
mengambil sempena nama sejenis burung tempatan yang boleh tunjuk diajar
untuk menjaga dan mengawal sawah ladang dan rumah tangga iaitu `Burung
Pungguk`. Bahasa kampungan ada menggelar burung pungguk ini `Burung
Hantu` kerana bunyi suaranya terkadang ada yang menggerunkan atau
menakutkan iaitu bunyinya seperti `orang menyiat kain kafan untuk
bungkus mayat`. Masyarakat Melayu tradisional ada juga mempercayai suatu
pertanda atau alamat jika terdengar burung hantu ini bunyi suaranya
seperti menyiat kain kafan tersebut pada `waktu malam gelap` itu
bererti suatu pentanda `seorang daripada anggota masyarakat kampungnya
itu akan menemui ajal`. Burung pungguk memang `famous` dalam masyarakat
Melayu kerana `suaranya yang sayup merawan ketika waktu malam bulan
bercahaya` kerana ia juga menjadi lambang kepada seseorang teruna dara
yang sedang asyik dalam percintaan atau sedang merindui kekasihnya yang
berada jauh dimata lalu mengelamunlah ia dalam `percintaannya`
sebagaimana terdapatnya suatu perumpamaan dalam masyarakat Melayu
mengatakan `Bagaikan Pungguk merindukan bulan`. Jadi pendapat bahawa
silat pongok ini berasal dari karektor burung pongok mungkin benar
kerana banyak daripada Seni Silat Melayu Asli falsafah teknik gerakan
beladirinya adalah mengambil ilham dari sumber alam keliling saperti
angin, air, halilintar, petir dan banyak juga mengambil ilham dari
pergerakan-pergerakan pertarungan binatang saperti tedung, harimau,
singa, siamang, mentadak, garuda, bangau, helang dan lain-lain lagi
termasuklah burung `pungguk` yang diisyaratkan ini. Tetapi Seni Silat
Bunga Seni Cekak Pongok bukanlah `silat cinta` yang mana si pencinta itu
asyik berkhayal saja saperti kata perumpamaan Melayu `Pungguk
merindukan bulan` itu tetapi Silat Bunga Seni Cekak Pongok adalah
sejenis silat Melayu asli yang tidak berdasarkan khayalan tetapi
kenyataan iaitu boleh diharapkan untuk beladiri daripada sebarang
serangan jarak dekat dalam pertarungan. Melalui ilham terhadap seekor
pungguk maka falsafah silat bunga cekak pongok ialah `membela pelihara
hak dengan penuh semangat kesatriaan dan keberanian serta menggentarkan
musuh-musuh durjana, semoga hidup aman tenteram dengan penuh kasih
sayang`. Wallaahu a`lam.
Ada lima unsur gerakan yang dapat kita fikirkan asal nama Silat Bunga Seni Cekak Pongok ini mengambil ilham dari nama burung pungguk.
Pertama apabila
diperhatikan pada gerak tarinya yang `Tidak Buka` pada ruang rusuk dan
bahagian dadanya maka ini adalah ilham dari kedudukan sayap pungguk yang
selalu membungkus bahagian rusuk dan dadanya.
Perkara kedua
kita dapati semasa ia menari dan bergerak dalam jurusnya itu kepala
pesilat selalu bergerak berpusing ke kiri ke kanan seperti mengintai
gerakan lawan sebagaimana gerakan kepala burung pungguk yang selalu
bepusing ke kiri ke kanan mengintai menilik kedudukan mangsanya.
Perkara yang ketiga
kita dapati pergerakan kaki pesilat selalu dalam keadaan berkuda-kuda
[rendah-berumah] sebagaimana kedudukan burung pungguk yang selalunya
bertenggek dengan berkuda-kuda.
Keempat gerakan menangkap (cekak) lawan agak pantas sebagaimana pantasnya burung pungguk menyambar mangsanya dan,
Perkara kelima
walau pun pada ketika mengintai mangsa atau mengintai gerakan
lawannya itu ia kelihatan tenang saja tapi penglihatannya tajam dan
tangkapan yang dibuat selalunya tepat. Wallahu a`lam.
Untuk
melengkapkan artikel ini bagi peminat-peminat semua jenis seni silat
Melayu asli boleh melawat videonya channel Youtube GerakSejati.
Wassalam.
Tiada ulasan