Pengenalan Tarikat Al-Anfasiyah Atau An-Nufusiyah
Alhamdullillahi ladhzii sharaha suduural-`aarifin bi mafaatihi wujuudihi wa zayyana quluubahum bi asraarihi wa nawwara arwaahahum bi ma`aarifi syuhudihi wa zahhara nufuusahum binuuri `isqihi afdhalul salaat wa akmalul-tahyaat`ala sayyidina Muhammad saahibil hawdil maurud wal maqaamil muhammadil mahmud wa`ala aalihi wa sahbihi ajmain walhamdullillahi Rabbil`alamin.
TARIQAT ANFASIAH-NUFUSIAH adalah sebuah Tariqat yang muktabar berkembang di Asia Tenggara
dan dunia seiring dengan perkembangan Tariqat Syathariah yang pelupur utamanya
(iaitu menzahirkan secara terbuka) ialah as-syeikh Abdullah as-Syattar
yang bertali rohaniah tariqatnya kepada wali Agong Syeikh Abu Yazid al-Bustami
yang tradisi salsilahnya pula hingga kepada Imam Jaafar al-Shadiq yang
akhirnya rantaian itu sampai kepada Nabi Yang Mulia Sayyidina Muhammad SAW.
Wallahu`alam.
Tariqat Anfasiah-Nufusiah tidak diijazahkan kepada murid melainkan kepada yang telah beramal
terlebih dahulu dengan Tariqat Syathariah dengan zikir kalimah لااله الا الله dan zikir lathoif tujuh dengan isim ismu zat الله. Apabila murid telah serasi dan masak
dengan zikir tersebut berserta dengan ikhlasnya beramal dan setia mendampingkan
diri kepada syeikhnya dan apabila diilhamkan layak bagi muridnya menerima
talkin zikir Tariqat Amfasiah-nupusiah maka akan diajarkan zikir thoriqat
tersebut oleh syeikh kepada sang murid. Zikir Tariqat Amfasiah-Nupusiah ialah
satu method (kaifiat) zikir yang tercepat mencapai zauk cinta ilahi (binuri `isqihi) dan mencapai puncak maarifat (wa nawwara arwaahahum bi maarifi shuhuudihi) serta mencapai maqam nafsu muthamainnah
iaitu maqam nafsu terpuji baik (maqaamil-muhammadil-mahmud), InsyaAllah.
Zikir Tariqat
Amfasiah-Nupusiah adalah
peramalan zikir Sir yang melantunkan rohaniah sang salik
terhadap Lathoiful al Ghoibiah (لطائف الغايبيه) iaitu suatu method zikirillah yang bertujuan menghubongkan rohaniahnya
dengan Rohul`Adzim Kholiqul alam ( روح العظيم خالق العالم) Zikirillah thoriqat ini
nilainya ibarat sebutir mutiara indah di dalam sebiji tiram susah dicari payah
didapat kecuali dengan kehendak dan izin Allah. Di samping usaha yang gigih dan
kehendak yang bersungguh-sungguh berserta keikhlasan hati untuk beramal. Ia
mempunyai berapa kaifiat zikir yang diatur untuk peningkatan kerohanian murid bermula dari zikir tingkat cinta (ishq) hingga kepada maarifat dan fanafillah dan Baqabillah. Hasil
peramalannya juga akan memenuhi jiwa (rohaniah) yang kosong kepada yang lebih
bermakna dalam hidup seorang mukmin iaitu cinta Ilahi dan maarifatullah.
Peramalannya juga insyaAllah akan membimbing para Salik mencapai martabat
`Ihsan` yang dituntut dalam beragama dan senantiasa dalam keadaan
`solatu-Daim' Seperti Firman Allah Taala;
الذين هم على صلاتهم دأىمون
Ertinya : Yang mereka
itu sembahyangnya berkekalan. (Surah al-Ma`arij, Ayat 23)
Adapun asas kepada peramalan method (kaifiat) Tariqat Amfasiah-Nupusiah adalah
mengikut arahan wahyu Ilahi dan juga hadis-hadis Rasulullah (hadis qudsi).
Antara contoh dalil arahan itu ialah:
1. واذكر ربك فى نفسك تضرعا وخفة
Ertinya: Ingatlah(zikir) akan tuhan mu di dalam
dirimu (jiwa atau nyawamu: nafas, amfas, tanafas, nupus) dengan merendah diri
dan dengan suara jiwa (sir-khofi-وخفة)... (al-Quran 204 s.7.al-`araf)
2. ومن يعش عن ذكر الرحمن نقيض
لهو شيطانا فهو له قرين
Ertinya: Barangsiapa
berpaling (lalai atau derhaka) dari mengingati akan Rahman, kami akan turunkan
kepadanya syaithan yang terus menerus menjadi kawan seiring baginya... (Q.A.36
s.43 .Az-Zukhruf)
3. قضيتم الصلوة فذكروا الله قياما وقعودا
وعلىجنوبكم فاذاق
Ertinya: Apabila kamu telah selesai sembahyang (solat)
maka ingatlah (zikir-ingat dalam jiwa atau dengan lisan atau
dengan kedua-dua cara itu) kepada Allah baik waktu kamu berdiri atau waktu
kamu duduk dan waktu kamu baring (yakni solatu-Daim-ingatan yang berkekalan
dalam apa masa pun dan situasi pun).
Dalam sejarah kehidupan
Rasulullah s.a.w. ada dikatakan: Sungguhpun Rasulullah s.a.w. tidur tetapi
batin atau Jiwa rohaniah baginda tidak tidur (dalam sedar-jaga).
4. Dan satu dalil di
petik dari hadis Qudsi yang popular kepada ahlillah iaitu:
انا عند ظن عبدي وانا معه
حين يذكرني ان ذكرني في نفسه ذكرته في نفسيdan seterusnya hadith...
Ertinya: Aku berada pada sangkaan hambaKu terhadapku dan
Aku berserta hambaKu itu ketika dia ingat kepadaKu. Maka jika dia ingat
kepadaku dalam dirinya (Jiwanya atau Nyawanya: nafas, amfas, tanafas,
nupus) nescaya Aku ingat
kepadanya dalam diriKu (ZatKu) ... Hadiths riwayat Abu Hurairah yang cukup masyhur.
Ada pun kesemua wahyu dan hadiths Qudsi tersebut adalah sebahagian daripada
hujah dan dalil Qat`ie terhadap pengamalan Tariqat ini. Maka zikirillah di
dalam jiwa atau lisan itu adalah suatu perintah Ilahi yang wajib dipatuhi.
Oleh yang demikian salah satu thariq (jalan) memenuhi perintah Yang Maha Mulia
Allah s.w.t itu ialah pengamalan kaifiat Thoriqat Amfasiah-Nupusiah. Justeru
yang demikian itu para `Arifinbillah` berdalilkan perintah-perintah wahyu
tersebut ada yang mengatakan `Sesiapa yang saat keluar masuk nafasnya yakni
yang hidup atau selagi bernyawa atas bumi Allah ini dan memakan rezeki
kurniaNya tetapi lalai daripada zikirillah (ingat dalam jiwanya kepada
Tuhannya) maka ia adalah terlebih hina darjatnya daripada binatang anjing dan
babi`. Wallahu`alam.
Ayuh tuan/puan sedarilah kita bahawa amalan Tariqat (jalan kembali jiwa kepada Allah) sebenarnya ialah mengikut jejak Rasulullah s.a.w. sama ada pada kehidupan rohaniahnya dan sunnahnya. Kalau ada niat yang lain daripada itu kami kira adalah menyeleweng dari jalan siraathal mustaqim yang haq. Wabillahi taufik walhidayah. Wassalamu'alikum. Wallahu`alam.
Al-Fakir Ila Rahmatillah.
Lihat juga artikel berkaitan `Zikir Lathaif al-Ghaibiyyah` di laman web kami ini.
Tiada ulasan