Header Ads

Zikrullah Antara Sunnah Dan Bid’ah

Antara pelbagai ilmu dan amalan yang disyariatkan Allah dengan jelas ialah ilmu dan amalan zikrullah. Wujudnya dalam Islam tidak boleh diragukan, apatah lagi untuk ditolak atau dinafikan. Penolakan dan penafiannya bermakna tidak percaya, tidak beriman terhadap beberapa ayat Al-Quran yang menyuruh supaya memperbanyakkan zikrullah, ayat-ayat yang menjelaskan kebaikannya, kepentingannya, contoh amalannya dan ayat-ayat lain yang berkaitan dengannya. Penolakannya juga bermakna tidak mempercayai kebenaran hadith-hadith Nabi dan hadith-hadith Qudsi yang menyentuh ilmu dan amalan zikrullah.

Ketulenan atau kesahihan ilmu dan amalan zikrullah seperti juga berbagai ilmu dan amalan lainnya bukan hanya dapat dibuktikan menerusi Al-Quran dan hadith Nabi s.a.w tetapi juga dapat dipastikan menerusi latarbelakang sejarahnya sejak zaman awalnya (zaman Nabi s.a.w) hinggalah ke hari ini.

Hubungan dengan ilmu tasawuf sangat erat kerana zikrullah juga dianggap sebagai satu unsur yang menjiwai ilmu tasawuf dan prinsipnya yang utama. Demikian juga hubungannya dengan ilmu tauhid, kerana ianya dianggap sebagai jalan cepat dan dekat untuk sampai ke ma’rifah. Malahan zikrullah adalah menjadi asas dan gandingan yang tidak boleh dipisahkan dari amalan tafakkur, tazakkur, tafahhum dalam kesungguhan mujahadah seseorang hamba untuk mengenal Allah dan masuk ke dalam hadratnya secara zauqi sesudah mengenainya secara sama’ie.

Wujudnya pelbagai thariqat yang diamalkan oleh umat Islam di seluruh dunia adalah berasal dari ilmu dan amalan zikrullah ini yang mana pernah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. kepada sesetengah sahabat secara khusus sehingga timbulnya di zaman kemudian dalam tasawuf dua jenis zikrullah; zikir darajat dan zikir hasanat. Bangunlah para mujtahid sufiyah menumpukan usaha mereka secara khusus dalam ilmu dan amalan zikrullah dengan digariskan berbagai adab dan kaedah amalannya yang akhirnya ilmu dan amalan zikrullah yang diijtihadkan itu dinisbahkan kepada namanya. Maka wujudlah berbagai nama thariqat Naqsyabandiyah, Qadiriyah, Ahmadiyah, Syathariyah, Shaziliyah, Rifa’iyah dan sebagainya lagi. Berbagai aliran thariqat tersebut dari satu sudut samalah juga seperti wujudnya pelbagai mazhab feqah; Hanafi, Maliki, Shafi’e dan Hanbali.

Kini zaman Nabi s.a.w telah berlalu lebih dari 14 abad yang bermakna banyak ilmu yang hilang berikutan kewafatan para ulamak. Tidak semua yang mereka ketahui, fahami dan amalkan dapat kita warisi sepenuhnya. Abu Talib Makki (W. 386 H) dalam kitabnya, Qutul-Qulub menyatakan bahawa di abad ke 4 hijrah telah berlaku salah faham umat Islam mengenai pelbagai amalan Islam sehingga sesetengah amalan yang diamalkan oleh orang ramai telah lari jauh dari kebenaran. Pengkhususan dalam pengajian Islam menyebabkan kebanyakan ulamak sekarang hanya dapat mengetahui dan memahami sesuatu bidang pengajian sahaja. Semua faktor-faktor tersebut disamping berbagai faktor lain menyebabkan ilmu dan amalan zikrullah menjadi luput secara beransur-­ansur. Akhirnya ianya menjadi satu amalan yang paling kontroversi dan selalu dihubungkan dengan amalan bid’ah dan sesat.

Syaitan yang menjadi musuh ketat manusia memang sentiasa menyesatkan manusia. Syaitan mengadakan pelbagai ilmu dan amalan tiruan atau mencampur-adukkan unsur-unsur batil dalam ilmu dan amalan Islam. Yang menjadi mangsa ialah mereka yang jahil dan yang tidak ikhlas. Faktor tersebut menyebabkan ilmu dan amalan zikrullah mudah bertukar dari sunnah kepada bid’ah, dari hak kepada batil. Disebabkan kejahilan juga maka amat sukar untuk menentukan yang hak dan yang batil, sunnah dan bid’ah. Akhirnya kita ambil jalan mudah dengan menolak semua jenis amalan zikrullah, semua thariqat, walaupun ada di sudut hati kesedaran adanya thariqat mu’tabarah. Dengan kurnia, rahmat dan hidayat Allah semoga kertas kerja ini dapat menjelaskan dan memberikan garis panduan dalam usaha kita memelihara kebenaran ilmu dan amalan zikrullah dan pelbagai thariqat sufiyah.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.